Oproep tot kandidaturen: collectief stripatelier

Gepubliceerd op 23 juni 2022

Het BSC opent een collectief stripatelier en lanceert een oproep tot kandidaturen. Ben je een stripauteur? Werk je momenteel aan een project? Ben je op zoek naar een inspirerende en boeiende werkruimte? Dan is dit voorstel misschien wel wat je nodig hebt.

Het BSC nodigt je uit om je kandidatuur in te dienen om deel uit te maken van een gedeeld stripatelier, DE DRUKKERIJ.
De Drukkerij, gelegen aan de Berlaimontlaan 56 in het hartje van Brussel opent haar deuren van 01/09/2022 tot 31/08/2023.

Hier zullen 8 auteurs gedurende een volledig jaar de kans krijgen om aan hun persoonlijke projecten te werken in een gemeubelde ruimte die gedeeltelijk is uitgerust met de specifieke benodigdheden voor de creatie van een stripproject (scanner en printer).

Deze gedeelde ruimte wordt gratis ter beschikking gesteld van de geselecteerde auteurs. De deelnemers verbinden zich ertoe hun werkplaats een jaar lang in te vullen en bij te dragen aan een collectief project. De invulling van dit gezamenlijke project kan in de loop van het jaar evolueren, maar mag voor de deelnemers in geen geval meer dan 4 dagen werk per kwartaal in beslag nemen.

Kandidaturen

Om aan dit avontuur deel te nemen gelden geen beperkingen inzake leeftijd, activiteitsjaren of aantal publicaties.

Kandidaten moeten echter uiterlijk op 15 juli 2022 een dossier indien met :

• Een Curriculum Vitae

• Een uitgebreide en gevarieerde portfolio (of een link naar een website of Instagram-account) die het mogelijk maakt de omvang van het grafische palet van de auteurs te vatten.

• Een beschrijving van het (de) project(en) waaraan de kandidaten in het atelier zullen werken. Deze beschrijving moet ten minste een intentieverklaring voor het project bevatten en kan worden aangevuld met een pitch, een synopsis, alsmede enig grafisch onderzoek en/of platen (met pen of inkt).

• Een motivatiebrief van maximaal één bladzijde waarin de kandidaten uitleggen waarom zij aan het atelier willen deelnemen, wat zij van deze ervaring verwachten en willen bijdragen en welke voordelen zij eruit hopen te halen.

Na ontvangst van de dossiers zal een selectie worden gemaakt door een eclectische jury die representatief is voor de stripwereld.

Geïnteresseerd?

Vul dan vóór 15 juli een kandidaatsdossier in.
De deliberaties vinden plaats op 25 juli 2022. Na afloop worden de geselecteerde kandidaten per e-mail op de hoogte gebracht van het besluit van de jury.
Op verzoek kan een bezoek aan de Drukkerij worden georganiseerd.
Voor vragen of verzoeken om nadere informatie kan je een e-mail sturen naar isa@stripmuseum.be

Link naar het formulier en aanvullende informatie:

Tags : Museum / Strip / Uitgave / Stripatelier / Praktische info