Grote tijdelijke tentoonstellingen
26.03.19 > 15.09.19
Wasterlain
De werelden van een verhalenverteller
- Wasterlain, de werelden van een verhaalverteller Marc Wasterlain, © Daniel Fouss/Stripmuseum
- Wasterlain, de werelden van een verhaalverteller Marc Wasterlain, © Daniel Fouss/Stripmuseum
- © Daniel Fouss/Stripmuseum
- Wasterlain, de werelden van een verhaalverteller Marc Wasterlain, © Daniel Fouss/Stripmuseum
- Wasterlain, de werelden van een verhaalverteller © Daniel Fouss/Stripmuseum
- Wasterlain, de werelden van een verhaalverteller Marc Wasterlain, © Daniel Fouss/Stripmuseum
- Wasterlain, de werelden van een verhaalverteller © Daniel Fouss/Stripmuseum
- Wasterlain, de werelden van een verhaalverteller Marc Wasterlain, © Daniel Fouss/Stripmuseum
- Wasterlain, de werelden van een verhaalverteller © Daniel Fouss/Stripmuseum
- Wasterlain, de werelden van een verhaalverteller Marc Wasterlain, © Daniel Fouss/Stripmuseum
- Wasterlain, de werelden van een verhaalverteller © Daniel Fouss/Stripmuseum
- Wasterlain, de werelden van een verhaalverteller © Daniel Fouss/Stripmuseum
- Wasterlain, de werelden van een verhaalverteller © Daniel Fouss/Stripmuseum
- Wasterlain, de werelden van een verhaalverteller © Daniel Fouss/Stripmuseum
- Wasterlain, de werelden van een verhaalverteller © Daniel Fouss/Stripmuseum
- Wasterlain, de werelden van een verhaalverteller Marc Wasterlain, © Daniel Fouss/Stripmuseum
- Wasterlain, de werelden van een verhalenverteller © Daniel Fouss/Stripmuseum
- Wasterlain, de werelden van een verhaalverteller © Daniel Fouss/Stripmuseum
- Wasterlain
- Dokter Zwitser, ©Wasterlain
- Sarah Spits, ©Wasterlain
Zodra hij het talent van Wasterlain ontdekt, verzamelt Franquin zijn pagina’s en zijn tekeningen in een map die hij op een dag toont aan onze auteur. Hij die zo moeilijk gepubliceerd geraakt, is met verstomming geslagen. Hij wordt assistent van Peyo die, overspoeld door het succes van de Smurfen, hem niet langer voldoende werk kan geven. Hij probeert twee reeksen op te starten in Kuifje, maar zonder uitgave in albumvorm. De aanmoedigingen van Franquin komen net op het moment dat het magazine Robbedoes hem eindelijk in de armen sluit en hij zo zijn intrede maakt bij Uitgeverij Dupuis. Wanneer hij in onwaarschijnlijke omstandigheden begint aan de poëtische, fantastische en geestige avonturen van Dokter Zwitser, breekt Wasterlain zijn rechterhand. Zijn ronde en regelmatige pennentrek wordt droger en hoekiger, een nieuwe tekenstijl die snel navolging zal krijgen. In deze periode waarin een nieuwe generatie auteurs zich in de markt tekent met het resolute doel om de ‘dikkeneuzenstijl’ af te zweren, is de invloed van Wasterlain zeer zichtbaar, vooral bij de nieuwe auteurs van het blad Robbedoes. Met zijn fantasierijke, gevoelige en dan al milieubewuste Dokter Zwitser, wordt Wasterlain heel vroeg bestempeld als de “strippoëet”, een erkenning die hem menige prijs oplevert, maar tegelijk ook weegt op de kunstenaar. Als tegengewicht bedenkt hij Sarah Spits, een persfotografe die de wereld rondreist om verre oorlogen en vergeten of achtergestelde volkeren een stem te geven. De auteur documenteert vooraf haar avonturen bijzonder grondig en vertelt ze met een zeer groot inlevingsvermogen. Het traject van Wasterlain heeft echter niets van een rustig kabbelende waterloop. Hij is bijzonder gehecht aan de voorpublicatie van zijn verhalen in de weekpers, maar moet noodgedwongen de onzekerheid ondergaan die volgt uit de opeenvolgende overnames van de traditionele uitgeverijen. Terwijl zijn Dokter Zwitser voortaan een jonger publiek aanspreekt, kan hij zijn drang voor fantasie en humor kwijt in Jo & Bert. Daarna creëert hij Les Pixels voor de jeugd, een publiek dat hem altijd na aan het hart blijft. Met Marc Wasterlain wordt er een hele pagina uit het Belgische stripverhaal belicht in een tentoonstelling die eer betuigt aan zijn immens talent.
JC De la Royère, curator van de tentoonstelling
Met de steun van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.